CoNTenG diNDinG

Wednesday, 6 July 2011

Mungkinkah kita akan memaafkan orang yang menyakiti kita?

Salam..

Setiap kali aku jumpa kawan aku ni,aku tak pernah menyangka yang dia pernah ada kisah silam yang memeritkan dalam kehidupanya.Cara cakap yang steady halus,tengok muka yang rilek ,tersenyum sentiasa ,sehingga buat aku terlupa yang dia pon manusia macam aku jugak,yang sentiasa tidak terhenti-henti masalah dalam kehidupan.

Tib-tiba...”aku baru kena ditinggalkan la dengan orang yang aku sayang” katanya kepadaku dengan tenang dan rilek ja,kemudian elok sekejap terdiam mengalir dari mulutnya kisah cinta yang agak perit la."wahai temanku "..kemudian dia terus menyambung ceritanya,sekitar beberapa bulan yang lepas dia telah menjalinkan hubugan dengan seorang gadis ,dan gadis itu telah menerimanya dengan hati yang terbuka,dan berjanji kepada gadis itu untuk setia dengan komitmenya,dan berusaha mempertahankan hubungan hingga sampai ke jinjang pelamin,dan akan hidup bersama selama-lamanya.Sayangnya,si gadis telah mengubah  fikiran ,setelah berbulan hubungan yang naik turun,si gadis memutuskan untuk mengakhiri hubungan mereka.

“aku tetap akan berada disampingmu kata temanku kepada si gadis..

Si gadis sangat berterima kasih,lalu jatuh cinta kepada lelaki lain,tapi malngnye,ia telah jatuh cinta kepada lelaki yang telah mempunyai kekasih.Si gadis tahu bhawa dia salah,tapi ketika lelaki menawarkan cinta kepadanya,si gadis pun menerima.

Tetapi nasib ternyata berkehendakan lain,ketika si gadis telah membuka pintu hatinya,lelaki tersebut telah hilang entah kemana,berhari-hari air mata si gadis tumpah,sehingga lah si gadis akhirnya menyedari bahwa dirinya diperbodohkan,bahawa lelaki yang membuka hatinya telah mempunyai kekasih yang lain.

“apa yang kau lakukan disaat itu??”Tanya aku kepada temanku

“aku berada disisi si gadis itu,memberi semangat ketika dia lemah,menemaninya ketika dia bersendirian,tersenyum untuknya ketika dia memerlukan”

“mengapa kau melakukannya?Bukankah dia tidak mencintai mu”

Dengan cool,rilek je dia jawab..”kerana aku mencintainya dengan tulus,Bukankah mencintai adalah memberi?


Kemudian temanku bercerita bertapa bahagianya si gadis itu menyedari bahawa dirinya dicintai,diingini dan dilindungi.Dan gembira bahawa dirinya sentiasa ada seseorang yang tulus mencintainya.Kemudian si gadis pun membuka hatinya kepada temanku semula,sambil bersorak dan tersenyum penuh kemenangan.

“apa kau katakan  padanya? "Ketika cinta itu ada.dia pasti akan dapat jalannya".

"Dalam pertarungan antara air dan batu,air selalunya menang,bukan menang dengan kekuatan ,tapi ,menang dengan kelembutan dan ketekunan,Hanya memerlukan beberapa bulan,kawan.Cuma beberapa bulan!! Tegasnya”

Aku rasa senang pada masa itu,sebulan kemudian temanku ini masih tersenyum,kepada ku,aku tak sangka yang semua akan berakhir seperti yang aku dengar .temanku masih belum mengerti dunia ini.Mencuba untuk memperthankan sebuah komitmen cinta ditengah-tengah masyarakat,yang Cuma mementingkan kepuasan asmara . 

ketika itu temanku bertanya..."jika aku percayakan hatiku sekali lagi kepadamu,adakah kamu akan menjaga dan melupakan kisah lalu?” kemudian si gadis menjawap "masalah kisah lalu aku berjanji,tapi aku mesti berbicara dengan orang tuaku,dan aku takut kehilangan mu”
”disaat ini aku tidak memiliki sesiapa pun,aku harap tiba masanya kau akan melamar  aku”

“Kemudian ape yang terjadi?”tanyaku.

Temanku menjawap sambil tersenyum sedih,”selepas menyatakan itu,si gadis menerima cinta orang lain”

Sejujurnya,aku tidak tahu apa harus aku katakan kepada temanku,aku cuba untuk menunjukkan rsa simpati ku..”mesti itu sangat menyakitkan kepada kau”

Jawapan yang aku dapat darinya sungguh aku tak sangka”tidak!!!.langsung tidak menyakitkan,walaupon 1000x sakitnya.aku tetap memaafkannya”

“kau maafkannya?kenapa??”

"Kerana aku tidak mahu hatiku dipenuhi dengan penakit yang hanya akan melemahkan semangatku.
Memaafkan,walaupon sukarnya,adalah langkah pertama untuk sebuah penyembuhan.Itu adalah langkah yang sangat berat,tapi hidup kita pada amsa depan pasti akan jauh lebih mudah"

Persoalannya bukanlah mungkinkah untuk memaafkan,tapi mahukah untuk memaafkan?


'mesti la ,jika kita benar-benar ingin hati yang tenang damai,dan itulah yang aku ingikan hati yang damai”





p/s : "hidup di dunia cuma sementara,berdamai kita sesama manusia,kerana itu adalah sifat yag mulia"




TRY TEKAN LIKE

6 comments:

  1. yess penceritaan sama seperti aku.. tapi aku lain sikit..
    aku di tinggalkan kekasih aku dik kerana dia sayang terhadap lelaki tu ...

    berapa lama sudah di tinggalkan aku tk penah tnya khaba dia.. aku tkkan kacau dia,aku tk penah nk marah dia disebabkan lelaki tu.. aku biarkan...

    lama sungguh aku biarkan hati aku sakit dan pedih nak marah rasa nya tapi aku tahan dan sabar...

    tiba saat aku kedengaran dia da di tinggalkan pula dengan boyfriend dia baru aku rasa puas sebab hukum karma da terjawab... tapi tak bermakna aku masih berdendam...

    aku tau nanti dia akan cari aku balik.. akhirnya dia datang balik dengan aku.. pujuk rayu dia untuk minta maaf dekat aku..

    secara spontan aku kata "jgn buat taik, last ang balik kena taik sendiri... da sudah aku da lama maafkan kan....."


    yess penceritaan sama seperti aku.. tapi aku lain sikit..
    aku di tinggalkan kekasih aku dik kerana dia sayang terhadap lelaki tu ...

    berapa lama sudah di tinggalkan aku tk penah tnya khaba dia.. aku tkkan kacau dia,aku tk penah nk marah dia disebabkan lelaki tu.. aku biarkan...

    lama sungguh aku biarkan hati aku sakit dan pedih nak marah rasa nya tapi aku tahan dan sabar...

    tiba saat aku kedengaran dia da di tinggalkan pula dengan boyfriend dia baru aku rasa puas sebab hukum karma da terjawab... tapi tak bermakna aku masih berdendam...

    aku tau nanti dia akan cari aku balik.. akhirnya dia datang balik dengan aku.. pujuk rayu dia untuk minta maaf dekat aku..

    secara spontan aku kata "jgn buat taik, last ang balik kena taik sendiri... da sudah aku da lama maafkan kan....."

    ReplyDelete
  2. hehehehhe.....penceritaan hg lg menarik...hehehe..sabor jela..hahahhaha....huhuhuh

    ReplyDelete
  3. hahaha pape pn ini kisah betul aku gak.. heeee kes dulu2..

    ReplyDelete
  4. hehehhee..biasa la tu..hehee...

    ReplyDelete
  5. bgus gile lah mejeuz.
    ak suke cerita ne. ilikeee giler!

    ReplyDelete
  6. aik.......slah blog kot ko ni~~adoi..

    ReplyDelete