CoNTenG diNDinG

Thursday 28 July 2011

"membaca horoskop pemusnah solat"

2.24 pagi...ni la keja aku,tak tido,on9 aje lepas lepak-lepak dengan member-member,ari-ari camni,keje tak cari-cari buruk perangai kan,ape nak jadi tah..huhhuh...

tapi takpe bukan itu yang aku nak kongsi kan,tapi ada benda yang lagi penting patut kongsi sebagai umat Muhammad S.A.W,bukan nak berlakon baik tapi sekadar berkongsi ilmu dengan kawan kat sini je.

emmmm..ha tak mau la cakap panjang-panjang kat sini takut bajet best je kan,tadi la dok baca entri-entri yang dipost kawan2,so terklik la blog si gadis manis ni..bukan tujuan stalk,just nak membaca je..hehehe..aku tertarik dengan entri berkenaan horoskop dia.

so aku baca la,dan baca,mungkin sebelum ni,hangpa-hangpa pon tak tau pasal ni kan..so aku copy paste untuk informasi kita semua..kalau yang dah tahu tu,gud2 la..ehhehe...emmm..ape punya teruk la aku ni kan, tau copy paste je kan..huhuhuh...ok la korang baca la sendiri ok.


"membaca horoskop walaupun suka-suka maka solatnya tidak diterima selama 40 hari".


Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.


Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.



Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam,' katanya.Katanya, perkara itu juga jelas daripada hadis riwayat Muslim bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 


'Sesiapa yang datang kepada dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari.'






p/s: baca dan pikirkan lah..selamat beramal.


special thank misskamalia maklumat lanjut klik je kat nama dia ok.
TRY TEKAN LIKE

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. eh eh.kalau baca suka suka pon tak boleh eh?

    kdg2 je baca tapi tak percaya pun.hihi

    nauzubillahiminzalik

    ReplyDelete
  3. still xboleh...itu yg telah difaham kn la....mcm2 bnda yg kita xthu lg kn..emmmm..

    ReplyDelete
  4. hm.betul betul.

    ada sorg ni kan. bila tgk sy pgg majalah,mesti dia mintak. katanya sebab nak baca horoskop.lepastu mula lah kata mcm2.betul la ape lahh.

    =.="

    ReplyDelete
  5. bgus nsihat dia....xbgus la...skrng kita dh ada ilmu pasai ni kan..so nasihat2 la..hehehhe...

    ReplyDelete