CoNTenG diNDinG

Monday 30 May 2011

serabut kepala hotak!!!!!


serabut???? pa yg dikatkn dgn serabut...




meh sini aku nk habaq kt hgpa,serabut ni boleh dikatakn tekann jiwa lah ,slalunya jadi kat org2 yg dok pikiaq bnyak sgt,contoh bnda2 yg bleh bt serabut adalah msalah cinta,duit,kluarga,mslah org len (tu la jga sgt tepi kain org amek hg sndri yg serabut..huhuhuh),tmpt tggl,dan bnyk lg la....setiap msalh yg dihadapi tu yg slalunya bt serabut..huhuuhu






Menurut pakar kesihatan serabut adalah adik beradik kepada stress atau pressure atau dalam bahasa melayunye tekanan..
tak kira la ape2 aje yg tertekan..mental, emos, fizikal, rohani dsb.
Stress atau tekanan ni merupakan tindak balas fizikal, emosi dan mental seseorang terhadap sebarang perubahan atau tuntutan yang dialami seseorang individu. Ianya ibarat satu bebanan kepada sesiapa yang mengalami tekanan yang melampau. Selain itu, definisi 'stress' turut melibatkan penggunaan semua sistem yang ada dalam badan yang melampaui keupayaan. Individu berkenaan mendapati suka menyesuaikan diri dengan keadaan dan memerlukan usaha yang lebih untuk mencapai keseimbangan dalam dirinya dan dengan alam sekitar.
Kesan stress ni akan bertindak balas pada kesihatan seperti...



Jadi...janganlah stress2..ok!
Setiap yang berlaku dalam perjalanan hidup kita pasti ada hikmahnya..cuma kite ni je yg buta dalam menilai setiap yang berlaku..asyik nak bersangka buruk jer..Think Positif Make Life Proactive...peace!! 














p/s : amalkan baca ayat dibwah supaya dpat mngatasi msalh serabut/skit kpala..emm slamat beramal lah naa..



TRY TEKAN LIKE

No comments:

Post a Comment