CoNTenG diNDinG

Wednesday, 18 May 2011

10 tip eLAkAN BerTEnGKaQ.......

ASSALAMUALAIKUM

sume orang akan dilamun cinta btui x,dan dh sememangnya akan merasa dunia ni indah je bila bercinta cintun .Apa yg  dibt suma rasa elok ja,biaq p la klu bnda tu cm xelok.Tapi kira pa,asal ati suka,suma kira ok..kn2.Tp bek p cmna pon,syg p cmna pon,pergaduhan pasangn kekasih msti xleh lari ponya...menipu la klu bercinta tu xpnh gaduh kn.Tp kita mst bijak mngawal keadaan klu xmau perkara yg keck jd kronik gila2...so mgkin 10 tip yg aku bg ni bleh mmbntu kita semua!!! try la naa!!!wazAAA!!!!

ni dia tip2 
 
control emosi
 
1.try kwal emosi hgpa dgn menenangkn diri sblm hgpa bt sesuatu,kebiasaan pmpuan ni ,besa la snsetip dan emosi sket.so kita mst bijak dan jgn cuba tunjuk rsa marah@xpuas ati kita tu kt dpan depa.yela at least kita xdak la nk bt keadaan tu jd huru-hara ag kn,walaupon dok tgh panas ati giler2!!!..

jangan dok gatal cari pasal
 2-benda yang pling pnting dlm dok berawek2,berpakwe2 ni adalh tolak ansuq,klu da mslah bleh bncng sma2,pastu try solve the problem dgn bijak dn berhemah..hehhee.tp..ada tp nye..jgn la dok gatai bt ssuatu yg bleh mmbangkitkn perbalahn tu je...

jujur dan saling mempercayai
3-ha..ni lg pnting dlm dok bercinta,malah jd giler2 pnting klu smpai dh berkawen,dlm bermarka2 ni kena la jujuq dan percaya kat awek/pakwe hgpa,sbb keprcayaan dan jujur tu la kunci sgala2nya..klu hgpa nk hbgan hgpa berkekalan.
 
jangan dok bersikap mngongkong sgt. 
4-hgpa xberhak utk memonopoli awek/pakwe hgpa.ala biaq la apa dia nk bt bila depa dh jd awek hgpa la kn,sebb ape,depa pon ada hak nk mnikmati msa lapang depa,xknla 24jam dgn kita je tul x,depa pon nk jgak ada msa ngn kwan2..xkira la kita atau depa 2 2 sma2.nk rasa bebas.hgpa mst la sling kna faham memahmi..sng kn..tp kna beringat la..bebas tu bkn la smpai leh si lelaki leh kuaq ngn awek ,si pompuan leh kuaq ngn pkwe len..jgn la cmtu,ada batas2 nya jgk pikir sndiri la kn...hihi

 SETIA.. 
5-kat sini yg aku nk tkan sket kt hgpa,JAGAN SESEKALI BERLAKU CURANG kt awek/pkwe hgpa.dh pandai nk bercinta kn,so kna pandai setia jgk kn bru kukuh hbgn hgpa.klu xdak sifat setia alamtnye cm tukar bju r,sat2 awek ni,sat awek sna,sat2 pakwe ni,satg pakwe sna dok tukaq pasangn jenuh.silap kna cop PLAYGIRL?pLAY BOY..nmpak sgt xdak nilai..laki xpe la xnmpak,klu pmpuan ha??????cmne kn2..

bersikap terbuka
6- hat ni pon pnting jgk,klu rsa nk kekal hbgn tu,jgn r ambil serius kat benda2 yg xbrpa nk pnting,pastu bt sesuatu pekara tu secara positif sbb apa klu dgn cra ni,xdak la nk timbul msalh kn..

berterus - terang
7-bnyak2 bnda ni yg bgus skali dlmbercinta,biaq p la perkara baik ka,buruk ka,jgn dok selindung2,sbb apa bgus hgpa terus terang dulu dripada awek/pakwe hgpa dpt tau dri mulut org len..lg la haru kn,trus terang je...walupon ssh nk gtau kn...

jangan dok ungkit kisah lalu
8-jangan dok ungkit bnda yg lepas,biaq la ia berlalu hahaha...sbb nnt dri situ r tercetusnye conflick

jangan bandingkn SI DIA.. 
9-bila dh berkapel tu, redha jela dengan apa yg awek/pkwe hgpa ada,jgn la dok beza2 kn dia dgn si dia,hgpa kna tau xdak spa pon suka dibndingkn kn tau...kn2..so klu bnda ni xkwl rugi hubgn hgpa tu..mst da mslah..kcik ait oooo..klu dok bnding mbndingkn ni...sbb manusia suma xperfect..k


buang sikap ego hgpa
10-sume org ada egonya tersndiri..klu nk buang tu mmg x r kn..klu bleh kwl la,xke mana klu ego mnguasai dri.huhuhu..

aku rsa cukp kot 10 tip ni...na...xlarat  nk bt ayt,dh la ayt pon tunggang terbalik...ape2 pon yg baik tu datngnye dari ALLAH S.WT,dan yg kurang baik tu dtg dri diri aku sndri..hahahahahahha



P/s: klu nk berpacaran tu pndai2 la hgpa jga na...pndai2 la decide mna elok mna x na?
                                *selamat beramal*

TRY TEKAN LIKE

4 comments:

  1. setuju2...wahh macma doktor chenta...hehehe

    ReplyDelete
  2. hahahhahaha.......pkr motivasi kot..hehehe

    ReplyDelete
  3. yela.nt hari2 pun orang dgr..hehe

    ReplyDelete
  4. heheheeheheh....bgus2..bijak2

    ReplyDelete